Monday 21 April 2014

Formula Untuk Berjaya

Assalamualaikum

Orang yang berjaya akan melakukan apa yang orang tidak berjaya tidak suka lakukan. Bukan kerana dia suka tetapi ia menjadikan perkara itu sebagai tabiat yang dibuat tanpa perlu berfikir lagi. Orang yang hebat akan melakukan tindakan yang luar biasa, hasil daripada fikiran yang luar biasa dan menghasilkan hasil kehidupan yang luar biasa.Manusia terdiri daripada dua golongan iaitu "golongan komited" dan "golongan beralasan".

Ciri - ciri atau sikap "golongan komited":

1. Mempunyai target apa yang ia ingin capai pada 10, 20 atau 30 tahun akan datang.

2. Sentiasa berfikiran positif, sedar dirinya unik dan yakin dirinya hebat. Orang yang tidak yakin dirinya hebat bermakna dia tidak yakin dengan kehebatan Allah yang menciptanya.

3. Sentiasa mempunyai niat dan perasaan "henak memberi" bukan "hendak mendapat". Oleh itu apabila dia membuat sesuatu kerja dia membuatnya dengan ikhlas, bersungguh - sungguh dan memberi banyak manfaat tanpa memikirkan ganjaran.

4. Sentiasa berfikir rezeki itu sangat luas. Oleh itu mereka sentiasa berlapang dada tidak tamak haloba dan tidak iri hati apabila dia tidak berpeluang memperolehnya.

5. Berdisiplin untuk mencapai cita - cita.

6. Sentiasa mengawal fikiran dan emosi yang menentukan keputusan pilihan dan tindakan dalam mencapai hasil kehidupan.

Ciri - ciri atau sikap "golongan beralasan"

1. Tidak ada perancangan dan matlamat hidup.

2. Sentiasa mengutuk diri sendiri dan berasa rendah diri hingga tidak berani mencuba sesuatu yang baharu buat diri sendiri.

3. Sangat berkira dan suka memberi alasan apabila tidak berjaya bukan mencari jalan untuk mencapai kejayaan. Selalu menyalahkan orang lain atau faktor luar yang menyebabkan kegagalan.

4. Sentiasa berasa rezeki sedikit dan peluang terhad. Berebut dan cepat merasa dengki dengan kejayaan orang lain. Oleh itu, sentiasa kedekut dan sering enggan memberi kerjayasama.

5. Tidak tetap pendirian dan tidak konsisten.

6. Berfiiran negatif dan sangat emosional.

Setiap manusia boleh berubah menjadi baik yakni daripada "golongan beralasan" menjadi "golongan komited" dengan cara mengubah cara berfikir.


 Sumber: Mingguan Malaysia, Prof. Dr. Muhaya Mohamad

5.

No comments:

Post a Comment