Tuesday 22 April 2014

Tips Penjagaan Kulit Ekzema

Assalamualaikum

Ekzema merupakan penyakit kulit yang boleh menyebabkan kulit menjadi kemerah - merahan, gatal, dan rasa pedih. Ekzema tahap ringan ke sederhana, masalah ini mengakibatkan kulit kering, panas, gatal. Manakala dalam kes yang serius ia menjadi merekah dan boleh mengakibatkan pendarahan. Pesakit ekzema perlu mengambil berat penjagaan kulit.

Tips penjagaan kulit untuk kulit ekzema:

1. Pakai sarung tangan plastik atau vinil ketika mengunakan produk pembersih seperti detergen dan sabun pembersih. Produk ini boleh menyebabkan iritasi kulit.

2. Memakai pakaian daripada kain kapas atau kombinasi kapas dapat menyerap peluh dan akan merasa lebih selesa. Fabrik bulu atau sesetengah tekstil sintetik boleh menyebabkan iritasi kulit.

3. Menggunakan sabun lembut tanpa pembersih yang boleh digunakan dengan atau tanpa air ketika mandi. Kekalkan suhu air pada kadar dingin atau suam dan bukan panas. Gunakan tuala lembut untuk mengelap kulit.

4. Mengamalkan penggunaan losen pelembap setiap hari agar kulit lebih lembut dan fleksibel. Elakkan pelembap yang mengandungi pewangi dan pelbagai bahan tambahan. Gunakan losen yang bersesuaian untuk kulit sensitif.

5. Elakkan daripada menggaru kawasan yang terdedah biarpun gatal. menggaru boleh menyebabkan kulit merekah dan menjadi lebih teruk. Gunakan pelembap untuk mengatasi kegatalan tersebut.

No comments:

Post a Comment