Monday 28 April 2014

Mengubah Cara Berfikir

Assalamualaikum

Ingin saya kongsikan bersama - sama petikan dari Prof. Dr. Muhaya yang boleh memberi manfaat kepada saya dan juga para pembaca.

"Reset Minda" adalah konsep pemikiran bagaimana mengubah cara kita melihat sesuatu kejadian dan peristiwa yang terjadi ke atas kita. Kalau sesuatu kejadian itu menyedihkan, terimalah ia sebagai satu ujian daripada Allah dan kita redha.

Sebaliknya jika peristiwa gembira yang hadir dalam hidup kita terimalah sebagai satu rahmat daripada Allah dan kita bersyukur serta sedari bahawa apa yang kita peroleh itu bukan kerana kehebatan kita tetapi kurniaan Allah.

Dengan kedua - dua cara ini, kita akan menjadi seorang yang tabah dan tidak riak, malah akan sentiasa merendah diri. Dengan sikap ini kita akan disenangi oleh orang di sekeliling kita dan menjadi seorang yang bahagia dan membahagiakan.

Ubah cara kita melihat sesuatu (Reset minda) jika sesuatu masalah menimpa kita, lihatlah masalah itu sebagai satu peluang dan bukan halangan untuk capai satu kejayaan yang baharu. Fokus kepada perkara yang baik/positif dan kita akan dapat pekara baik sahaja. Jika kita fokus kepada masalah, jadi masalah pun datang dan kalau kita memang mempunyai masalah, masalah menjadi semakin besar.

Oleh sebab itu dalam konsep pemikiran "Reset minda" disarankan kita menjaga tiga perkara.
1. Kata - kata yang keluar dari mulut kita.
2. Fkiran yang berkisar dalam minda kita.
3. Perasaan yang berbolak - balik dalam hati kita.
Pastikan semua kata - kata itu haruslah yang positif dan jangan ada sama sekali kata - kata negatif.

No comments:

Post a Comment