Wednesday 23 April 2014

Pengalaman Bekerja

Assalamuaikum. Salam sejahtera

Pada entri kali ini saya ingin kongsikan pengalaman saya sewaktu bekerja di sebuah kedai buku. Saya nak kongsikan bagaimana sebuah buku direkodkan sebelum dijual. Selepas buku diterima daripada pembekal, buku itu akan direkodkan tarikh diterima, harga, keluaran, genre, dan ISBN. Kemudian tiket harga akan dicetak dan dilekatkan di setiap buku - buku tersebut. Tujuan merekodkan data buku ini adalah untuk mengetahui jumlah yang terjual. Kemudian buku akan disusun mengikut jenis - jenis buku supaya mudah untuk dicari dan tersusun.

Jika ada buku yang tidak dapat djual selepas beberapa tempoh ia akan dipulangkan kepada pengedar buku tersebut dan setiap tahun kedai akan mengadakan stock take. Stock take adalah penting untuk memastikan berapa barang terjual dan juga dapat mengetahui kehilangan barang di dalam kedai. Daripada stock take ini lah kita dapat tahu kerugian dan lain - lain.

Sepanjang saya bekerja saya paling suka sewaktu musim Baucer Buku 1 Malaysia (BB1M). Waktu itu ramai pelajar akan datang untuk menggunakan baucer mereka. Ada pelajar yang habis kesemua baucer mereka RM250 sekali gus. Ada juga pelajar yang mengguna sedikit - sedikit. Pada tahun lepas para pelajar menerima baucer sebanyak RM250 dan pada tahun ini pelajar menerima baucer sebanyak RM300. Baucer ini diberi kepada pelajar tingkatan 6 sehinga pelajar IPT. Musim BB1M ini memang sibuk tak menag tangan dibuatnye tetapi saya suka melihat ragam pelajar membeli barang keperluan mereka.

Ramai juga sebenarnya rakyat kita yang sanggup menghabiskan wang untuk membeli buku. Ada pelanggan yang setiap bulan akan menghabiskan 300 ringgit dan ada juga membelanjakan sebanyak 700 ringgit untuk membeli buku. Bagi saya itu satu angka yang besar. Membaca adalah satu hobi yang baik dalam masa yang sama ia dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita.

Semoga perkongsian saya ini dapat memberi manfaat kepada anda semua.




No comments:

Post a Comment