Wednesday 9 April 2014

Salam Perkenalan

Assalamualaikum

Salam Sejahtera

Ini adalah blog dan entri pertama saya. Didalam blog ini nanti saya akan memuatkan enrtri - entri yang dapat memberi manfaat kepada saya dan juga rakan - rakan. 

Sebelum itu saya ingin memperkenalkan diri. Nama saya Safiyah Hazwani Bt Abdul Rahim. Saya dilahirkan di Ipoh, Perak dan dibesarkan di Kedah. Saya mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Dato Haji Zainuddin, Serdang, Kedah. Seterusnya melanjutkan persekolahan di peringkat menegah di Sekolah Menengah Kebangsaan Sulatn Badlishah, Kulim, Kedah.

Tamat persekolahan saya melanjutkan pelajaran di Center for Foundation Studies International Islamic Universiti  Malaysia selama 2 tahun dan kemudian menyambung pelajaran di International Islamic Universiti Malaysia di dalam bidang kejuruteraan bahan. Selepas  menyempurnakan 4 tahun pengajian saya berusaha mencari pekerjaan yang bersesuaian dalam bidang pengajian saya. Hampir 6 bulan saya mencari pekerjaan tetapi masih gagal. Saya terfikir mungkin saya mempunyai kekurangan dari segi Interpersonal Skill menyebabkan saya gagal dalam usaha mencari pekerjaan. Saya membuat keputusan untuk menyertai program khas kepada graduan lepasan ijazah yang masih menganggur dengan harapan semoga saya dapat mencari pekerjaan. Didalam progaram itu ada menyediakan kelas Interpersonal skill dan juga Latihan Industri. Kebanyakkan rakan saya yang menyertai program ini di serap sebagai pekerja tetap  tetapi rezeki tidak memihak kepada saya.

Ketika itu saya nekad untuk bekerja dan tidak kisah sama ada kerja itu lari dari bidang saya. Kebetulan ada jawatan kosong di sebuah kedai buku berhampiran dengan rumah saya. Saya berjaya bekerja di kedai buku itu sebagai Pembantu Khidmat Pelanggan  MPH Bookstore. Pada awalnya saya merasakan bekerja di kedai buku membosankan tetapi tanggapan saya salah. Kerja di kedai buku amat menyeronokkan walaupun agak kepenatan kerana saya terpaksa berdiri sepanjang waktu bekerja. Walaupun saya tidak minat membaca tetapi bekerja di kedai buku membuatkan saya rasa minat untuk membaca. 

Pada Ogos 2013, saya telah menamatkan zaman bujang bersama suami tercinta Mohd Shukur B Zubir. Kini saya menetap di Rawang, Selangor dan tidak lagi bekerja di kedai buku itu. Semenjak menjadi surirumah saya selalu befikir sama ada ingin bekerja atau menjadi surirumah sepenuh masa. Separuh dari diri saya ini ingin bekerja dalam masa yang sama ingin menjadi surirumah sepenuh masa. Alhamdulillah kini saya berjaya menjadi salah seorang dari rakan Akademi Bekerja di Rumah. Saya berharap suatu hari nanti saya akan menjadi seorang surirumah yang berjaya. Insha Allh. 





No comments:

Post a Comment