Saturday 26 April 2014

Makan Malam

Assalamualaikum

Ramai yang beranggapan mengambil makan pada waktu malam boleh mengakibatkan kegemukkan. Individu yang sedang berdiet pastinya akan mengelak untuk makan malam. Sebenarnya makan malam adalah penting untuk menjamin kesihatan tubuh badan.


Pengambilan makan malam yang dikatakan mengemukkan adalah mengambil makan malam pada kuantiti yang banyak. Pengambilan makanan yang berkolestrol tinggi serta berminyak adalah salah satu puncaah. Sebaiknya ambil pada kuantiti yang kecil dan makan makanan berkhasiat seperti buah - buahan, makanan kurang berminyak  dan makanan rendah karbohidrat.


Selain itu tidur selepas makan adalah salah satu tabiat  yang kurang baik. Sebaiknya jarakkan makan malam dengan waktu tidur selama 2 atau 3 jam sebelum tidur. Makanan yang di makan mengambil masa untuk dihadam. Apabila kita tidur selepas makan ia sebenarnya melambatkan proses penghadaman. Ia juga memberi kesan negatif kepada tubuh badan seperti sukar membuang air, badan tidak segar dan tubuh menjadi lemah. Tidur selepas makan boleh meningkatkan risiko serangan strok. Ini kerana sistem pencernaan bekerja keras untuk mencerna makanan ketika tidur.

No comments:

Post a Comment